Be nice to everyone you meet, they are fighting a battle you know nothing about

Hejhej Sverige!
Hur är läget? Bra hoppas jag för med Lilly är det toppeen. Känner mig lite duktig nu faktiskt för det var inte många dagar sen jag bloggade sist haha. Framsteg!
 
Min dag har i alla fall sett ut som så att jag har varit i skolan. Förvånande va? När jag slutade skolan regnade det så jag åkte hem direkt. Men när jeepneyn närmade sig balibago (där jag bor) så blev det stopp i trafiken. Alla fordon stod helt stilla och bildade en lång kö. Och det var knappt 1 km från vårt hus. Det visade sig i alla fall att det hade vart ett väldans oväder här i balibago så det hade rasat träd över vägen, därav stoppet i trafiken. Så jag ringde min syster som kom och hämtade mig med moped för mindre fordon kunde fortfarande komma förbi. Min syster berättade att det hade vart helt svart på himlen, att träd och antennar hade rasat. Så det hade vart storm och regnat massor. När jag kom hem så var hela dörren till huset blöt och smutsig och strömmen fortfarande borta. Men ah, nu är allting som vanligt igen :)

Jag nämde ju jeepneyn här ovan. Ni kanske undrar vad det är? Så lilla Lilly ska visa er :) hehe.
 
Det här är en jeepney. Funkar ungefär som kollektivtrafik här. Istället för att ta bussen eller spårvagnen in till stan som ni gör, så kan man här ta jeepneyn in till stan. Bussar här åker man bara om man ska åka långt bort, typ till en annan stad eller så tillexempel. Bussar är till för långfärdsresor. Tog den här lilla texten från internet för att det var en så bra och exakt beskrivning av hur jeepneys funkar: "gå på där bak - skicka fram pengar via passageraren bredvid till föraren som skickar eventuell växel tillbaka - när du vill gå av banka i taket eller säg "para"." Jeepneys åker jag när jag åker hem från skolan, om inte min systers man hämtar mig med våran tricykle.
 
Tricykle då? Vad är det kanske ni undrar? Haha
 
Det här är en tricykle. Dom flesta har ju hört talas om thailands tuktuks. Tricykles motsvarar thailands tuktuks. Funkar som en taxi, du vinkar till dig tricykeln, som kommer och hämtar dig och sen kör dig dit du vill. Detta anses vara "finare" än att åka jeepney då du har en egen chaufför, åker ensam och då detta kostar några kronor mer. Såna här åker jag på morgonen när jag ska till skolan. Oftast så kör min systers man mig till skolan med våran tricykle, men ibland går jag bara ut runt hörnet och vinkar till mig en. Det går ju fortare att åka en sådan här då den kommer hämtar dig och kör dig raka vägen dit du vill. Jeepneyn måste du gå till (typ som att gå till bussen) och sedan stannar den ju på många ställen också eftersom att andra ska på och av (precis som en buss alltså haha). 
 
Så ja, nu kanske ni har lärt er liite mer om Filippinerna? Haha. Men detta får vara allt för idag hörni, vi hörs! Puss!

Kommentarer
Postat av: A Day Without Lilly Is A Day Wasted ! :(

Lilly, Omg skojar du?... du kunde dött där?
Se min blogg..! Har lärt mig hur man ändrar Bakrund och header men du gör finare ;D <3<3

2012-09-02 @ 10:33:32
URL: http://Alwayskate.blogg.se
Postat av: Anonym

Hej bor du hon din syster eller vadå? Hittade just din blogg så jag förstår inte :)

2012-09-03 @ 19:02:20
Postat av: Janet

Bra fremdrift :-) Skriv mer du blir jeg glad :-)

2012-09-14 @ 21:19:45
Postat av: Marika

Du missar väll inte min nya blogg pussar <3

2012-09-19 @ 22:47:03
URL: http://www.marikaeks.myshowroom.com
Postat av: Sanna

Super fin blogg!

Kolla gärna in min!
Och kommentera gärna vilket nyårs löfte man kan ha!
Och rösta vilket nyårs löfte du har! :)

2012-12-30 @ 10:14:45
URL: http://www.nattstad.se/justbeyou

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0