Living without risking anything is like risking not to live

Så nu vet vi att jag inte behöver ansöka om filippinskt medborgarskap. Eftersom att mamma är filippin från början (inte längre enligt papper dock) så är det enda jag behöver göra att registrera min födelse i Filippinerna. Alltså jag är ju född här i Sverige, och då behöver jag registrera det i Filippinerna. Om jag gör det och registreringen går igenom så ska allt lösa sig.

Låter ju enkelt och bra. Dock är det inte lika enkelt. Det är typ 4 olika sorters papper som ska fram på engelska från myndigheterna här i Sverige, plus bilder. Inte nog med det, det ska vara 3 kopior av allt också och när det är klart ska alla papper godkännas av något som heter Notarios Publicus eller något sånt där. När dom i sin tur har godkänt alla papper (dvs OM dom gör det) så ska allt skickas till Filippinska ambassaden i stockholm. Så kommer papprerna mellanlanda och checkas av där i någon vecka. Sen kommer dom skicka allt till NSO i Filippinerna där det tar minst 3 månader innan man får ett slutgiltigt svar på om allt godkänns. Tänk om det blir något fel på vägen och det inte godkänns då? Då känns det ju som att det kommer bli ganska så mycket panik om att skaffa fram rätt papper och visum för att jag ens ska kunna komma iväg. Åååh panik. Tiden går för fort. Stanna upp lite så jag kan få tid att fixa allt!!

Mamma, min syster på Filippinerna och jag.
haha när jag skriver min syster, så är det oftast aldrig samma syster jag menar ifall ni undrar. Jag har ju en syster som bor här i Sverige, en som bor i Norge och en som bor på Filippinerna. Men mina tre bröder bor här i Sverige allihopa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0